Затримка мовленнєвого розвитку (ЗМР) у дитини проявляється у запізнілому засвоєнні мови в порівнянні з його вікової нормою.
Якщо дитина у 2 роки не вимовляє слова, то батьки повинні запідозрити затримку мовленнєвого розвитку та звернутися до фахівця – логопеда, дефектолога чи психолога.
Діагноз необхідно встановити раніше 3-4 років, тоді дитина легше піддається корекції.
При ЗМР спостерігається затримка формування звуків, слів, побудови фраз і речень, а отже і зв’язного мовлення.
Примітно, що такий діагноз вчетверо частіше зустрічається у хлопчиків, ніж у дівчаток.
Затримка мови гальмує і загальний психічний розвиток дитини, тому таким дітям часто ставлять діагноз “затримка психомовленнєвого розвитку”.
Ця проблема знаходиться на стику неврології та логопедії, тому й у реабілітації беруть участь неврологи, логопеди та психологи.
Види ЗМР
Фахівці поділяють недорозвинення мови на три види:
- системне;
- загальне;
- специфічне.
Системне недорозвинення викликане порушенням вищих психічних функцій – у такому разі і діагностують затримку психо-иовленнєвого розвитку.
Загальне недорозвинення характеризується лише затримкою мови, тобто інтелектуальні здібності не страждають.
При специфічному розладі відсутні порушення роботи мозку, інтелекту і слуху.
Залежно від виду недорозвинення мови фахівці призначають корекцію.
Симптоми ЗМР
Існують певні норми розвитку дитини, відхилення від яких має насторожити батьків та змусити звернутися до фахівця.
У мовному розвитку також є свої норми, пов’язані з віком.
Так, на першому році життя дитина має пройти кілька етапів:
- 1,5 – 2 місяці – гуління;
- 4-5 місяців – лепетання;
- 7,5 – 8 місяців – лепетні слова;
- з 9 до 12 місяців (залежно від статі дитини) – перші слова.
У віці 1 року дитина вже повинна вимовляти близько 10 коротких простих слів та розуміти мову, звернену до неї. У цьому віці малюк може виконати прохання, наприклад, принести або показати предмет, про який його попросили.
У 1,5 роки дитина повністю розуміє звернене мовлення і використовує вказівний жест пальцем.
У 3 роки малюк вже має зв’язне мовлення і говорить пропозиціями. У цьому віці у запасі дитини має бути від 500 до 800 слів.
Звичайно, кожен випадок – індивідуальний, і відхилення можуть бути, але в деяких межах. Для дівчаток припустимою затримкою є 2-3 місяці, для хлопчиків – 4-5. Якщо у дитини спостерігається затримка навіть з урахуванням припустимих рамок – це і є симптом, з яким необхідно звернутися до лікаря.
Затримка мовного розвитку у дитини: ступені та особливості
Затримка темпів мовного розвитку залежно від особливостей її появи може бути первинною чи вторинною. Первинна проявляється при повній безпеці всіх функцій організму, включаючи слух, зір, інтелектуальні здібності. Вторинна виникає внаслідок перенесених дитиною складних захворювань.
Діти із затримкою мовного розвитку можуть мати різні стадії хвороби. З цієї причини ЗРР поділяють на ступені:
- Перший ступінь передбачає повну відсутність мови у дитини.
- Другий проявляється у вигляді некоректної вимови слів, заміни звуків, застосування лише найпростіших речень.
- Затримка мовного розвитку 3 ступеня характеризується вживанням простих слів, ковтанням звуків, перестановкою складів у слові, певною невиразністю у мові.
В останньому випадку заняття для дітей із затримкою мовного розвитку можуть мати значний результат у досить стислий термін. Особливо при їх проведенні спеціалістом, а також додаткової уваги з боку батьків.
Коли потрібно звернутися до фахівця?
До таких симптомів, які мають змусити батьків показати дитину лікаря, відносять:
- мовчання малюка на першому році життя та вимова лише однотипних звуків;
- відсутність реакції дитини на звернену до неї промову на 1 рік;
- невдалі спроби повторити слова у 1,5 року;
- безуспішні спроби назвати показаний кимось предмет у 1,5 – 2 роки;
- відсутність простих слів у 2 роки, а простих фраз у 2,5 – 3;
- повторення фраз за кимось, але відсутність побудови власних;
- використання жестів та міміки замість мови.
Причини затримки мовного розвитку
Усі причини, що викликають у дитини затримку мови, поділяються на дві групи: медичні та соціальні.
До медичних відносять патології, пов’язані з головним мозком, які розвинулися у дитини внутрішньоутробно або у ранньому віці. Причиною можуть бути важкі пологи, недоношеність, внутрішньоутробна гіпоксія, часто повторювані або тривалі захворювання у дітей раннього віку.
До того ж є і генетичний фактор. Якщо хтось із батьків дитини заговорив пізно, це з великою ймовірністю може повторитися у дитини.
Так само гальмувати розвиток мовлення можуть проблеми зі слухом, оскільки для того, щоб дитина заговорила, вона має чути вимову.
До соціальних причин відносять проживання в іншомовному середовищі, нестачу спілкування, педагогічну занедбаність.
Для нормального мовленнєвого розвитку за відсутності медичних причин необхідно з дитиною розмовляти. Члени сім’ї повинні спілкуватися у присутності дитини, обговорювати при ній якісь питання. Так, ви зможете уникнути педагогічної занедбаності та нестачі сімейного спілкування.
Якщо в ранньому віці сім’я переїхала в іншу країну з іншою мовою, це може затримати розвиток мови у малюка. Якщо в сім’ї він чує одну мову, а на вулиці та в дитячому колективі – іншу, дитина відчуватиме проблеми з мовленнєвими навичками.
Батьки повинні розуміти, що самі можуть нашкодити розвитку мовлення у дитини, виконуючи всі її прохання, передбачаючи їх чи читаючи жести. Потрібно дати дитині можливість висловити словами і звуками те, що вона хоче, інакше вона не бачитиме сенсу говорити.
Діагностика
Перш ніж призначити план корекції для дитини, необхідно діагностувати проблему. Для цього слід звернутися до педіатра, невролога, отоларинголога, психіатра, логопеда, і, можливо, психолога.
Педіатр повинен оцінити комплексний розвиток дитини, невролог може призначити ЕЕГ та ЕхоЕГ. Отоларинголог досліджує слух, щоб переконатися, що дитина чує вимову. Завдання логопеда – оцінити стан мовного апарату та можливість комунікації. Психолог визначить психомоторний розвиток, а психіатр – наявність чи відсутність захворювань, розладів та інших факторів, що можуть впливати на розвиток мови.
Лікування
Лікування затримки мовного розвитку полягає переважно у корекційній роботі психолога, логопеда та батьків.
Однак, залежно від причини, що викликає затримку мовлення, можуть використовуватися медичні методи, наприклад призначення препаратів, магнітотерапія, транскраніальна мікрополяризація, електроакупунктура, масаж.
Під час корекційних занять із психологом та логопедом дитина розвиває дрібну моторику (за допомогою ігор, аплікацій, ліпки), працює над вимовою.
Оточення дитини має сприяти корекції: чітко та спокійно вимовляти слова, заохочувати спроби дитини говорити, створювати ситуації, що сприяють мовленню.
Додаткова допомога дітям із затримкою мовного розвитку
Перші ознаки затримки мовленнєвого розвитку зазвичай визначають педіатри під час проведення планових оглядів. Саме вони спрямовують на подальше спостереження у вузьких спеціалістів – логопедів, неврологів та психологів. Робота групи фахівців дає змогу розробити ефективну стратегію допомоги дитині, забезпечуючи ефективну корекцію мовлення. Підбір оптимальної схеми лікування гарантує позитивний результат 90% випадків. Також лікарі допоможуть визначити причину відхилення та усунути її.
Коли причиною затримки розвитку мовлення стають соціально-психологічні чинники, початкова робота ведеться із оточенням дитини. Не винятком є і мова людей, що знаходяться поблизу. Щоб стимулювати розвиток мови, підбираються відповідні матеріали для занять з урахуванням вікових особливостей дитини. Додаткові рекомендації надаються батькам.
Фахівці демонструють дитині приклад правильної мови, ретельно промовляючи усі дії малюка. Це роблять і батьки вдома. У такий спосіб швидко розширюється словниковий запас.
При ЗРР через дисфункцію мозку застосовується комплексне лікування. Корекційно-педагогічні заняття тісно пов’язані з наданням неврологічної допомоги. Невролог ретельно підбирає препарати для медикаментозної терапії з огляду на індивідуальні особливості пацієнта. Це необхідно для нормального психічного розвитку, а також покращення роботи мозку, відновлення кортикально-субкортіальних зв’язків.
Окреме місце займають фізіопроцедури, ЛФК, масажі, які позитивно впливають на психічний розвиток, включаючи мовленнєве.
Незалежно від основної причини захворювання лікування також включає тісну взаємодію з логопедом. Важливу роль вирішенні проблеми відіграє і сімейне виховання. Кваліфіковану допомогу ви можете отримати у KinderKlinik – клініці для дітей та їхніх батьків.
Вартість
У KinderKlinik проводяться заняття з дитячим психологом, нейропсихологом та логопедом. Вартість консультації психолога та нейропсихолога, а також корекційних занять складає 850 грн. Консультація логопеда – 650 грн.
Під час консультації фахівець оцінить розвиток дитини та складе корекційну програму.
Профілактика
Профілактика затримки мовленнєвого розвитку дитини полягає у своєчасному зверненні до лікаря. Обов’язково відвідуйте планові огляди невролога з дитиною до року, а також відвідайте логопеда у віці 2,5 роки, щоб оцінити рівень мовленнєвого розвитку. Розмовляйте з малюком, грайте, сприяйте розвитку, проводячи час разом.
Обратите внимание! В нашем отделении на улице Бендукидзе открылся «Центр психологии, нейрокоррекции и логопедии для детей», где вы можете получить квалифицированную комплексную помощь. Также вы можете обратиться за приемом в другие отделения нашей клиники к соответствующим специалистам.
Ваш відгук